Begeleiding in financieel bewust handelen
Sinds kort zit ik in de schuldsanering en mede door haar goede begeleiding heb ik weer vertrouwen in de toekomst.
- medewerker

Een lastig gesprek over loonbeslag

Financiële problemen op de werkvloer: er is zoveel over te vertellen… En dat doet Natasja Popma als Nibud-trainer dan ook als ze de training 'Financiële problemen op de werkvloer' geeft. HR-professionals, salarisadministrateurs en leidinggevenden gaan iedere keer met nieuwe inzichten en praktische handvatten terug naar het werk. Maar dit blijkt niet altijd genoeg om ook daadwerkelijk het gesprek aan te gaan met de werknemer over diens financiële problemen…

Hoe voer je een gesprek over loonbeslag

En daarom gaan we tijdens de training ‘Financiële problemen van medewerkers herkennen en bespreekbaar maken’ oefenen met het voeren van deze gesprekken. Dit doen we met de routekaart ‘Gespreksvoering bij loonbeslag’. U leert het gesprek goed op te bouwen en komt stap voor stap bij de onderwerpen die u aan de orde wil stellen. U oefent uw gesprekstechnieken met behulp van concrete opdrachten én met een trainingsacteur. En hoewel dit voor sommige deelnemers gekunsteld aanvoelt, het blijkt een geweldige manier om te ontdekken wat effectief is, wat voor u werkt.

Ervaringen van deelnemers

Deelnemers krijgen soms verrassende inzichten over hun eigen gesprekstechnieken. Zo oefenden we tijdens een training die ik onlangs gaf een gesprek over loonbeslag. De deelneemster, met een leidinggevende functie, liet de ‘werknemer’ (de trainingsacteur) nauwelijks aan het woord en gaf meteen adviezen wat de werknemer kon doen. Maar de werknemer reageerde vooral met: “Ja maar” gevolgd door redenen om de adviezen niet op te volgen. Tijd voor een time-out in het oefengesprek. We bespraken wat er gebeurde bij de deelneemster. Zij wilde de werknemer helpen! Daarom adviseerde ze de werknemer wat die het beste kan doen. Toen het gesprek werd voortgezet, ervoer de deelneemster wat er gebeurt als zij de werknemer niet adviseert, maar luistert en vragen stelt. De werknemer kwam zelf met een volgende stap! En die gaat hij zetten, want die is uit zichzelf gekomen.

Een andere deelnemer, in het dagelijks leven HR-manager, die een gesprek met de ‘werknemer’ voerde, praatte honderduit. Met vragen, uitleg en adviezen. Je zag de werknemer steeds verder achterover leunen en stiller worden. Na de time-out bleef de deelnemer stil als hij een vraag gesteld had. De werknemer kreeg nu de tijd om na te denken en het allemaal tot zich door te laten dringen. Hij kreeg nu de gelegenheid zelf met een te oplossing komen. 

Deelnemers geven na de training aan dat ze nu weten welke vragen ze kunnen stellen en welke beter niet. Ze vertellen ook dat wat ze ervaren als ze deze gesprekken oefenen, veel breder kunnen inzetten. Niet alleen als het over financiële problemen gaat!

En hoe spannend het soms vooraf ook is, op de evaluatieformulieren geven deelnemers vaak aan dat ze het meest geleerd hebben van Arthur, de trainingsacteur.

Ervaringsgericht leren dus. Ook iets voor u?

Terug naar de nieuwsbrief