Begeleiding in financieel bewust handelen
Sinds kort zit ik in de schuldsanering en mede door haar goede begeleiding heb ik weer vertrouwen in de toekomst.
- medewerker

Schulden: Waarom niet gewoon naar de gemeente?

"Waarom kan een medewerker zich niet gewoon bij zijn gemeente aanmelden voor schuldhulpverlening?" Dit is een vraag die wij regelmatig krijgen van onze opdrachtgevers. Natuurlijk kan een medewerker bij de gemeente terecht. Deze hulp is kosteloos en in principe voor iedereen toegankelijk.  "Dat is mooi" zult u misschien denken, "dan verwijs ik een medewerker met financiële problemen naar de gemeente en dan komt het wel goed." Helaas blijkt dit in de praktijk niet altijd zo te werken.

Waarom niet? Dat heeft uiteenlopende redenen zoals:
- Het aanleveren van informatie is te ingewikkeld en teveel. De medewerker is het overzicht allang kwijt.
- Het betalen van de vaste lasten lukt niet, omdat schuldeisers druk uitvoeren om hen als eerste te betalen.
- Er zijn nog belemmeringen die een schuldbemiddelingstraject in de weg staan, zoals het nog niet bekend zijn van alle schulden.

Gevolg kan zijn dat een medewerker:

  • gelijk wordt weggestuurd bij de gemeentelijke schuldhulpverlening;
  • onnodig lang moet wachten voordat het traject van start gaat;
  • uiteindelijk niet tot het traject wordt toegelaten omdat er niet aan de voorwaarden wordt voldaan.

Hartstikke zonde van de tijd en inspanning. En nog erger, aan het financiële probleem is niks gedaan en de drempel om opnieuw hulp te vragen is voor de medewerker alleen maar groter geworden.

Wilt u dat een medewerker snel perspectief krijgt en soepel het traject van gemeentelijke schuldhulpverlening in kan? Hier ligt de meerwaarde van de financieel coaches van Stach. Wij helpen de medewerker met alle voorbereidingen die nodig zijn voor de aanmelding. En als het nodig is gaan we in gesprek met de schuldhulpverlener om over de voorwaarden te praten. Ook kijken we welke hulp iemand nog meer nodig heeft. En valt dat niet onder de expertise van Stach, dan wordt een ketenpartner ingeschakeld. 

Stach wil u op deze manier nog beter van dienst zijn om ervoor te zorgen dat belemmeringen bij een medewerker zo snel mogelijk worden weggenomen. Zodat de medewerker, zoals Natasja altijd zegt, 'met boter en suiker' naar de gemeentelijke schuldhulpverlening kan.

Terug naar nieuwsbrief december 2014.